SKARGI I WNIOSKI
Podstawa prawna
Procedura przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji realizowana jest w oparciu o:
- art. 63 Konstytucji RP (Dz.U z 1997 r. Nr 78, poz. 483);
- Dział VIII kodeksu postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2013, poz. 267);
- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U z 2002 r. Nr 5, poz. 46).
W ujęciu ogólnym przedmiotem SKARGI w rozumieniu art. 227 kpa mogą być kwestie dotyczące zaniedbań, nienależytego wykonywania zadań, przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw przez policjantów lub pracowników cywilnych Policji.
Przedmiotem WNIOSKU w rozumieniu art. 241 kpa mogą być sprawy ulepszenia oraz usprawnienia pracy Policji bądź inicjatywy, zmierzające do lepszego zaspokojenia potrzeb i oczekiwań społeczności lokalnych
1. imię i nazwisko skarżącego,
2. dokładny adres zamieszkania,
3. dokładny opis zdarzenia z podaniem zarzutów pod adresem policjantów.
UWAGA
Zgodnie z §8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli z treści skargi nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Terminy załatwiania skarg: - bez zbędnej zwłoki; - nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
W razie niemożności załatwienia skargi w terminie jednego miesiąca informuje się o tym skarżącego, podając przyczyny opóźnienia i określając nowy termin.
Przyjęcia interesantów w sprawach skargowych:
1. Komendant Powiatowy Policji w Sandomierzu lub jego Zastępca - w każdy poniedziałek w godz. 1500 - 1600.
2. Upoważnieni przez komendanta funkcjonariusze: podinsp. Paweł Przyłucki lub asp. szt. Krzysztof Zielonka - codziennie w godzinach urzędowania.
3. Pod ich nieobecność dyżurny KPP w Sandomierzu.
Skargę lub wniosek można przesłać na adres: KPP w Sandomierzu, ul. Mickiewicza 30, 27-600 Sandomierz.
Skargę lub wniosek można złożyć również za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: sandomierz@ki.policja.gov.pl
Ponadto w sprawach skarg i wniosków przyjmuje:
1. Komendant Wojewódzki Policji w Kielcach lub jego Zastępcy w każdy poniedziałek w godzinach 15:00 do 16:00 .
2. Funkcjonariusze Wydziału Kontroli KWP w Kielcach codziennie w godzinach 7:30 do 15:30 i w poniedziałki od godziny 7:30 do 16:00.
Ochrona prawna skarżącego.
„Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji
o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych„ (art. 225 § 1 kpa).
Zniesienie ochrony prawnej skarżącego.
„Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności
podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku (art. 212 § 1 kk.)